Meer informatie
Dyslexie betekent letterlijk ‘niet goed kunnen lezen’. Het woord komt uit het Grieks. De definitie voor dyslexie die in Nederland het meest wordt gebruikt is: Een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau.
Het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD) zegt het volgende over dyslexie. Dyslexie betekent letterlijk beperkt (dys) lezen (lexis). Dyslexie is een specifieke leerstoornis die zich kenmerkt door een hardnekkig probleem in het aanleren van accuraat en vlot lezen en/of spellen op woordniveau, (SDN, 2016).
Wanneer iemand dyslexie heeft, is er sprake van een ernstige achterstand op het gebied van lezen en spelling in vergelijking tot leeftijdsgenoten. De achterstand moet hardnekkig zijn. Dit betekent dat ook met extra ondersteuning en oefenen op school het lezen en/of spelling moeizaam blijft gaan.
Dyslexie gaat nooit over. Je kunt wel leren om er minder last van te hebben. Daarnaast kan het veel oefenen helpen om steeds iets beter te worden in het lezen en spellen.
Niet ieder kind met dyslexie heeft veel moeite met zowel lezen als spelling. Sommigen hebben vooral problemen met lezen. Anderen vooral met spelling. Wat het lees- of spellingsprobleem precies betekent voor iemand met dyslexie verschilt dus per persoon. Sommige kinderen lezen letter voor letter, waardoor het leestempo heel laag ligt. Dit noemen we spellend lezen. Andere kinderen gaan juist radend lezen. Ze maken dan vaak veel fouten doordat ze gokken wat er staat. De leesproblemen van kinderen met dyslexie vallen het meest op bij hardop lezen.
Dyslexie kan de schoolprestaties flink belemmeren. Bij een vroegtijdige diagnose en eventuele behandeling kunnen leerlingen vaak een aanvaardbaar niveau van lezen, spellen en schrijven bereiken.
Je kunt als ouder/verzorger de vooraanmelding voor dyslexiezorg van je kind regelen door de juiste button bij het kaartje van Drenthe te kiezen.
Als wij de vooraanmelding hebben ontvangen sturen wij naar het opgegeven e-mailadres een bevestiging van de vooraanmelding en de checklist plus de formulieren voor de definitieve aanmelding.
De ingevulde aanmeldingsformulieren ontvangen wij graag retour via de mail, dyslexiedrenthe@viasocium.nl.
Hoe completer de aanlevering van de gevraagde gegevens is, des te vlotter de vervolgprocedure verloopt. Heb je vragen of suggesties? Neem dan contact op met Via Socium (085) 060 07 05 of dyslexiedrenthe@viasocium.nl.
Dyslexie is een stoornis in het technisch lezen en/of spellen op woordniveau. Dyslexie is aangeboren en onafhankelijk van intelligentie. Een gespecialiseerde psycholoog/orthopedagoog kan met een gericht onderzoek vaststellen of het om dyslexie gaat.
Het dyslexieonderzoek bestaat uit een intakegesprek met ouder(s) en kind, het onderzoek, een eindgesprek en een eindverslag met de uitkomsten van het onderzoek en het advies. Mogelijke uitkomsten zijn:
- Ernstige dyslexie: een kind krijgt een dyslexieverklaring en een indicatie voor vergoede behandeling;
- Dyslexie, maar geen ernstige dyslexie: een kind krijgt wel een dyslexieverklaring maar geen indicatie voor vergoede behandeling.
Ouders kunnen ervoor kiezen de behandeling zelf te betalen (particuliere zorg); - Geen dyslexie: andere problemen veroorzaken de lees- en spellingproblemen. We bespreken met de school welke ondersteuning verder mogelijk is.
In veel gevallen wordt onderzoek vergoed door de gemeente vanuit de Jeugdwet.
Een kind kan in aanmerking komen voor vergoede dyslexiebehandeling als er in een onderzoek ernstige dyslexie is vastgesteld, volgens de daarvoor gestelde richtlijnen van het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD).
De dyslexiebehandeling vindt één keer per week plaats op de school van jouw kind. Dit is op een vaste dag en tijd in de week. De totale behandelduur varieert van 1 tot 1,5 jaar.
De dyslexiebehandeling bestaat uit periodes van 3 à 4 maanden. Elke periode bestaat uit de volgende onderdelen:
- opstellen behandelplan voor het gehele dyslexietraject;
- opstellen handelingsplan;
- wekelijkse behandelsessie;
- overdracht naar ouders/verzorgers;
- wekelijkse huiswerkopdrachten voor lezen en spellen (belangrijke voorwaarde);
- contact met school;
- tussenmetingen om vorderingen te volgen en daar waar nodig het behandelplan en handelingsplan bij te stellen;
- opstellen van het evaluatieverslag, nieuw handelingsplan en indien nodig het behandelplan bijstellen;
- ongeveer 3 maanden na de afronding van het traject vindt er een follow-up plaats.
Tijdens de behandeling maken we gebruik van wetenschappelijk bewezen methoden, waarvan we weten ze goede resultaten geven. In Zuid-Drenthe is dat Letterlicht en in Noord- en Midden-Drenthe is dat Asgaard Saga.
Tot nu toe is er geen vorm van behandeling of therapie bekend waarmee dyslexie volledig wordt opgelost. Wel kunnen kinderen met intensieve, extra begeleiding vaak een aanvaardbaar niveau van technisch lezen en spellen bereiken. Hierdoor vergroten de mogelijkheden en kansen van een kind tijdens de verdere schoolcarrière en in de latere loopbaan.
Het doel is dat het kind letters, woorden en klanken herkent, en begrijpt wat er in een tekst staat. Ook werken we in de behandeling aan het vergroten van het zelfvertrouwen en het leesplezier. Een kind leert daarnaast hoe het om moet gaan met de gevolgen van dyslexie.
Onze dyslexiebehandelaren hebben een positief effect op de motivatie, het zelfvertrouwen en de werkhouding van jouw kind. Als het plezier er is en het zelfvertrouwen groeit, worden sprongen gemaakt. En behaalt jouw kind zijn/haar successen op het gebied van lezen en spellen.
Resultaat van het behandeltraject
Door metingen van het lezen en spellen tussentijds en aan het einde van het behandeltraject, volgen we de vorderingen van je kind en passen we zo nodig het behandelplan aan. Na elke meting hebben wij daarover contact met jou als ouder(s)/verzorger(s) en met jouw instemming ook met de school. Het resultaat van de behandeling heeft de beste kans van slagen als de behandelaar, de school en de ouder(s)/verzorger(s) samenwerken in de begeleiding van het kind. Een goede onderlinge communicatie en afstemming is daarbij cruciaal.
Ongeveer 3 maanden na het beëindigen van het behandeltraject, neemt de behandelaar contact op met de ouder(s)/verzorger(s) en maakt een afspraak voor het afnemen van toetsen en een laatste adviesgesprek.
Om echt resultaat te boeken voor je kind moeten de wekelijkse behandelsessies worden ondersteund door thuisoefeningen verspreid over 5 dagen per week, minimaal 20 minuten. Het is belangrijk dat het oefenen thuis wordt begeleid door een volwassene. Deze regelmatige herhaling en oefening gebeurt aan de hand van specifiek materiaal, dat wordt aangeboden in een ‘huiswerkmap’ en door de thuismodule van het online programma.
Aan het einde van iedere behandelsessie vindt de overdracht van het huiswerk plaats. Je kunt je kind stimuleren, uitdagen en vooral ook helpen. Zowel tijdens als na de dyslexiebehandeling. We hebben regelmatig overleg met praktische adviezen en tips voor het oefenen. Dit vullen we aan met apps, een huiswerkmap en computerprogramma’s. Als ouder(s)/verzorger(s) maak je het verschil: het zijn vaak de kleine dingen die een grote invloed hebben. In overleg kun je bij een aantal sessies meekijken. Je ontdekt dan hoe je jouw kind kunt motiveren en 5 keer per week effectief kunt begeleiden.
Niet alleen in het voortraject, maar vooral ook tijdens de dyslexiebehandeling speelt de school een belangrijke rol. De behandeling vindt zoveel mogelijk op de vertrouwde school van jouw kind plaats. Daardoor kunnen we direct contact met leerkrachten en de interne begeleider (ib’er) leggen en mist het kind zo weinig mogelijk onderwijstijd. Hierdoor sluit het lees- en spellingonderwijs in de klas goed aan op de behandeling van je kind.
De behandelsessies van jouw kind zijn effectiever als er aandacht is voor motivatie, werkhouding, zelfvertrouwen en contact met school. Bovendien ontlasten we jou als ouder/verzorger dat je jouw dag niet hoeft te onderbreken door met je kind naar een externe locatie te rijden en daar moet wachten tot de behandeling is verricht.